Bouwen in Buytewech-Noord (kern Nieuwkoop)

Buytenwech-Noord.pngzaterdag 27 november 2021 14:33

Op 18 november jl. hebben we het bestemmingsplan Buytewech-Noord behandeld en als SGP-ChristenUnie voorgestemd. We wilden het bouwen van woningen niet verder vertragen door tegemoet te komen aan wensen van commerciële ontwikkelaars. De juridische argumenten waarmee OTL aankomt zijn slechts schijnbewegingen dan wel dreigementen en verhullen de ware reden, namelijk meer woningen willen bouwen. Ze hadden kunnen weten hoeveel woningen we wilden op deze locatie en hopen dat ze bereid zijn hun haken in het zand op te geven.  De wethouder gaf tijdens de vergadering aan dat ze gesprekken voeren met OTL.

We waren ook blij met de toezegging van de wethouder dat hij serieus in gesprek wil met de initiatiefnemers/eigenaren van het perceel er naast om de mogelijkheden te verkennen dan wel uit te werken om daar ook tot een bijdrage te komen aan de woningnood. Bijvoorbeeld door Tiny Houses.

We hebben samen met de VVD hun motie dusdanig kunnen aanpassen dat hij gesteund werd door de raad. Kern van de motie is een evaluatie van de participatie rond dit bestemmingsplan. We kunnen daarvan leren op gebied van wat heeft het opgeleverd, wat heeft het gekost en staat dat in balans met elkaar.